نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسنده
پژوهشکده دانشنامهنگاری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. تهران، ایران.
چکیده
دانشنامهها بـر مجموعـهای از تألیفات و آثاری اطلاق میشود که دربردارنده طیف وسیعی از علـوم و معـارف بشـری است. هدف مطالعه حاضر ارزیابی دانشنامههای زبانشناسی دو دهه اخیر (۲۰۰۰-۲۰۲۰) بر اساس تحلیل محتوایی و ساختاری است، که به روش پیمایشی و با بهرهگیری از تحلیل محتوایی و ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل ۱۰ دانشجوی دکتری زبانشناسی و پیکره لازم برای بررسی، سه دانشنامه زبانشناسی (۲۰۰۴)، دانشنامه زبان و زبانشناسی (۲۰۰۵) و دانشنامه زبانشناسی روتلج (۲۰۱۰) است. ابزار ارزیابی دانشنامهها و جمعآوری دادهها، پرسشنامهای متشکل از هفت معیار محتوایی و ساختاری است. دادههای پژوهش بهصورت آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که در تحلیل محتوایی، دانشنامههای مورد بررسی در هر چهار معیار حوزههای اصلی زبانشناسی، معیار حوزههای فرعی زبانشناسی، معیار شاخههای زبانشناسی و معیار ویژگی مقالات با کمبودها و کاستیهایی مواجه هستند. در تحلیل ساختاری نیز، هر سه دانشنامه در معیار ویژگی مدخلها، معیار ویژگی مؤلفان و معیار سازمانبندی دانشنامه در برخی موارد دچار نقایصی هستند. این در حالی است که در مقایسه تحلیل محتوایی و ساختاری سه دانشنامه مشخص شد، میزان تحقق معیارهای ساختاری بیش از معیارهای محتوایی است. بر پایه یافتهها این نتیجه کلی حاصل شدکه به لحاظ محتوایی هنوز نمیتوان دانشنامههای دو دهه اخیر در علم زبانشناسی را بهعنوان منابع تخصصی جامع و مرجع درنظر گرفت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Content and structural assessment of linguistics encyclopedias in the last two decades (2000-2020)
نویسنده [English]
- mahla arianpour
Institute for Humanities and Cultural Studies, Encyclopedia Compiling Research Center,
چکیده [English]
The aim of the present study is to assess the linguistics encyclopedias of the last two decades (2000-2020) based on content and structural analysis. For this purpose, this research was conducted by survey method using content and structural analysis. The statistical population of the study includes 10 PhD students in linguistics and the chosen corpus are encyclopedia of linguistics (2004), encyclopedia of language and linguistics (2005) and the Routledge encyclopedia of linguistics (2010). The tool for assessing encyclopedias and data collection is a questionnaire consisting of seven content and structural criteria. The research data were analyzed as descriptive statistics. Findings showed that base on content analysis of the given encyclopedias, the criteria of linguistic main fields, the criteria of linguistic sub- fields, the criteria of linguistics branches and the criteria of articles are faced with shortcomings. Based on the structural analysis, all three encyclopedias have some shortcomings in the criterion of entries, the criterion of authors and the criterion of encyclopedia organization. However, by comparing the content and structural analysis of the three linguistics encyclopedias, it was found that the rate of fulfillment of structural criteria is more than content criteria. Therefore, it was concluded that encyclopedias of the last two decades in linguistics cannot yet be considered as specialized and reference sources in terms of the content.
کلیدواژهها [English]
- Encyclopedia
- Linguistics
- Content Analysis
- Structural Analysis